أبوظبى تشترى الشركه الرئيسيه لبناء السفن فى اليونان
ATHENS - Greece has finalized a deal to transfer a majority stake in the country's main shipyard from German to Arab control, the Greek defense ministry said Sept. 16.اثينا -- اليونان
اعلنت وزارة الدفاع اليونانية 
وضع اللمسات الأخيرة على صفقة لنقل حصة أغلبية في حوض بناء السفن الرئيسية في البلاد
"حوض هيلين" من الشركه الألمانية  "تيسينكروب" إلى شركة "أبوظبي   مار" وضع اللمسات الأخيرة على صفقة لنقل حصة أغلبية في حوض بناء السفن الرئيسية في البلاد
"The  Greek government,  ThyssenKrupp Marine Systems and Abu Dhabi Mar today  jointly announce  that they have reached an agreement by finalizing the  contract text,"  the ministry said in a statement.
الحكومة اليونانية ، وشركة تيسينكروب للأنظمه البحريه وشركة أبوظبى مار أعلنو اليوم أنهم بصدد وضع اللمسات الأخيره للتوقيع على العقد
"A new page opens for the Greek Navy, Skaramanga  Shipyards and the entire Greek shipbuilding and ship repair sector," it  said.
وزير الدفاع اليونانى قال
صفحة جديدة تفتح للبحرية اليونانية ،فى مجال احواض بناء السفن وأحواض الصيانه والإصلاح
ThyssenKrupp  will yield 75 percent of its stake in  Skaramanga, also known as  Hellenic Shipyards, to Abu Dhabi Mar. The  deal had been delayed by  wrangling over the delivery of a German-built  submarine to the Greek  navy.
وكانت الصفقه التى تقضى بنقل 75 فى المائه من الشركه اليونانيه المملوكه للشركه الألمانيه إلى شركة أبوظبى مار قد تأجلت بسبب خلافات بشأن اتفاق لتسليم الغواصات الألمانية الصنع إلى القوات البحرية اليونانية.
Athens  in 2006 had refused to accept delivery of the  Papanikolis submarine  ordered in 2000 and built by ThyssenKrupp after  Greek navy inspectors  declared it defective during test runs off the  port of Kiel.
أعلنت أثينا عام 2006 رفض قبول تسليم الغواصة  Papanikolis التى أمرت ببنائها في عام 2000  والتي قامت تسينكروب الألمانيه  ببنائها ,بسبب أن مفتشي البحرية اليونانية أعلنوانها معيبة خلال اختبارها    قبالة ميناء كييل. Greek  Defence Minister Evangelos Venizelos in March  said that improvements had  since been carried out, enabling the  government to authorize its  approval.
وقال وزير الدفاع اليوناني ايفانجيلوس فينيزيلوس فى شهر مارس أنه منذ ذلك الحين نفذت التحسينات ، مما يتيح للحكومة أن تأذن لإقرار الصفقه
"Papanikolis  is a particularly important property item of the Greek Navy," he said.
وقال وزير الدفاع
الغواصه "Papanikolis ذات أهمية خاصة للقوات البحرية اليونانية
It  will be used in the most advantageous way for the Greek navy and the  state budget
وسوف تستخدم في الطريقة الأكثر فائدة للبحرية  اليونانية  The government had earlier indicated plans to sell the submarine.
Venizelos  added on Sept. 15 that the Navy would also  replace a planned overhaul  of two older 209-class submarines with an  order for two new 214-class  submarines.
واضاف فينيزيلوس يوم 15 سبتمبر ان البحرية تخطط لإخراج الغواصات القديمه من طراز يو209 لشراء غواصات جديدة من فئة يو 214.
The project will cost 175 million euros ($227  million), he said.
وقال ان المشروع سيتكلف 175 مليون يورو (227 مليون دولار).
The  Greek government, struggling with a debt crisis  and facing a huge effort  to restructure the economy, has admitted it  can ill-afford arms  purchases.
الحكومة اليونانية تعاني من أزمة الديون ,و تواجه جهود ضخمة لإعادة هيكلة الاقتصاد ،قالت أنه يمكن إلغاء شراء الأسلحة.
But  Venizelos stressed that the deadlock over the  stalled submarine order  "had placed in danger the country's largest  shipbuilding industry,  thousands of jobs, the entire Greek Navy  submarine program and over 2  billion euros already paid by the Greek  state without tangible result."
لكن فينيزيلوس شدد على أن وضع الجمود الذي يعتري برنامج الغواصات المتوقف يجعل صناعة بناء السفن فى خطر ، والآلاف من فرص العمل ، وكامل برنامج الغواصة البحرية اليونانية وأكثر من 2 مليار يورو دفعت بالفعل من قبل الدولة اليونانية من دون نتيجة ملموسة."
The   shipyard agreement will be presented to the Greek parliament for   approval and should be in force by Sept. 30, Venizelos said.
وقال  فينيزيلوس ستعرض اتفاقية حوض بناء السفن على البرلمان اليوناني للموافقة  عليها  في  30 سبتمبر    
