الأحد، 26 يونيو، 2011

المقاتله الشبحيه F 22 مازالت خارج الخدمه بسبب مشكلة الأوكسجين


Oxygen Issue Keeps U.S. F-22 Fleet Grounded

WASHINGTON - The U.S. Air Force has grounded its entire fleet of F-22 fighters after problems emerged with the plane's oxygen supply, officials said June 24.
The radar-evading F-22 Raptors have been barred from flying since May 3 and Air Force officials could not say when the planes would return to the air.
The Air Force was probing possible breakdowns in the oxygen supply system for the plane after several pilots reported problems, according to the journal Flight Global.
In one case, an F-22 scraped treetops before landing, and the pilot could not remember the incident, indicating a possible symptom of hypoxia from a lack of air, the magazine reported.
Ferrau said it was too soon to say for certain that the technical problem was related to an onboard oxygen generating system, known as OBOGS.
"We are still working to identify the exact nature of the problem," she said. "It is premature to definitively link the current issues to the OBOGS system."
Since January, F-22 pilots have been barred from flying above 25,000 feet, following the crash of a Raptor jet in Alaska during a training flight.
Grounding an entire fleet of aircraft is a rare step, officials said.
In November 2007, the Air Force grounded all F-15 fighters after one of the planes broke apart in flight and crashed.
The planes were not allowed back in the air until March 2008, said Maj. Chad Steffey.
The Air Force has more than 160 F-22 Raptors in its fleet and plans to build a total of 187.
The planes have not been used in the NATO-led air campaign in Libya or the wars in Afghanistan and Iraq




http://www.defensenews.com/story.php?i=6916880&c=AME&s=AIR




File:Lockheed Martin F-22A Raptor JSOH.jpg


افاد مصدر من سلاح الجو الاميركي أمس الجمعة أن كامل أسطول طائرات الـ "اف-22"، أول طائرة مطاردة خفية عاملة في العالم، يمنع من الطيران منذ قرابة الشهرين بسبب مشكلة في نظام التغذية بالاوكسجين.

وحوالى 170 نسخة من هذه الطائرة التي تعرف بالجيل الخامس من اصل 187 تمت التوصية عليها هي عملانية. لكن جميعها يمنع من الطيران منذ 3 مايو في انتظار انتهاء التحقيق بشأن مشكلة في نظام التغذية بالاوكسجين بالنسبة للطيار.

وقالت الكابتن جنيفر فيرو من سلاح الجو لوكالة فرانس برس "اننا لا نزال في بداية التحقيق، ونسعى الى معرفة طبيعة المشكلة بدقة" .واضافت "بما ان سلامة طيارينا امر اساسي فاننا نأخذ الوقت اللازم" موضحة انها لا تعلم متى ستتمكن الطائرات من الطيران مجددا.

وذكرت مجلة "فلايت جلوبال" المتخصصة التي كشفت المعلومة انه اعطي الامر بمنع الطائرات من الطيران بعد تقارير عن حوادث من خمسة طيارين اشاروا الى مشكلة في نظام التغذية بالاوكسجين.

ومنذ يناير يمنع طيارو الـ "اف-22" من الطيران على علو 7600 متر، بعد شهرين من فقدان طائرة في الاسكا اثناء رحلة تدريب. ولم يعرف إلى الآن سبب ذلك الحادث.

ومن النادر ان يبقى اسطول باكمله مسمرا على الارض بحسب سلاح الجو. فذلك قد حدث خلال اسابيع في نوفمبر 2007 بعد حادث طائرة مطاردة من طراز اف-15 بحسب الميجور تشاد ستيفي.

وطائرة اف-22 التي تنتجها مجموعة لوكهيد مارتن، موضوعة في الخدمة في سلاح الجو الاميركي منذ نهاية 2005، والهدف هو ان تحل فيما بعد مكان طائرات اف-15 المتقادمة